They Write

Edito 473, Athens Voice (Μάρτιος 2014)

ΦΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΕΛΕΣ


Μου συμβαίνει ένα ευχάριστο γεγονός το οποίο οδηγεί όμως σε δυσάρεστα συμπεράσματα. Όλη την εβδομάδα που μεσολαβεί μέχρι να γράψω αυτό το κείμενο, παρακολουθώ, διαβάζω μανιωδώς τα μέσα ενημέρωσης και κρατάω σημειώσεις. Εκατοντάδες σημειώσεις, δεκάδες σελίδες, τις οποίες διαβάζω και ξαναδιαβάζω συνεχώς. Τον τελευταίο καιρό, ενώ συνεχίζω να διαβάζω τον ίδιο όγκο πληροφοριών, παρατηρώ ότι δεν κρατάω σχεδόν καθόλου σημειώσεις. Ίσως μόνο τους τίτλους, τα γεγονότα. Ο πρύτανης ζητάει να πληρωθούν οι μέρες της απεργίας που κράτησαν κλειστά τα πανεπιστήμια ένα εξάμηνο. Πλην του ότι κανείς λαϊκός αγωνιστής δεν αισθάνεται ντροπή να επιχορηγείται από το δημόσιο χρήμα ο αντιμνημονιακός του αγώνας εναντίον των δυνάμεων κατοχής, το ίδιο το γεγονός δεν προσφέρει τίποτα καινούργιο. Το ξέρουμε, έχει ξανασυμβεί, ξέρουμε τις αιτίες. Δεν κρατάω σημειώσεις γιατί πια τα «ξέρω», τα έχω γράψει, επαναλαμβάνομαι. Κι αυτό είναι το δυσάρεστο συμπέρασμα, γράφουμε για τα ίδια προβλήματα γιατί αντιμετωπίζουμε πάντα τα ίδια προβλήματα. Βρισκόμαστε δηλαδή ακόμα στο 2010. Ενώ όλες οι υπόλοιπες χώρες αποδέχτηκαν την πραγματικότητα και προχώρησαν στη λύση του προβλήματος, εμείς συνεχίζουμε ακόμα να προσπαθούμε να βρούμε το κόλπο για να αρνηθούμε την πραγματικότητα, να μείνουμε εκεί που είμαστε πριν την κρίση. Αν είχαμε προχωρήσει, τώρα θα συζητούσαμε τα πραγματικά προβλήματα, πώς δηλαδή θα αλλάξουμε τη χώρα, με ποιους τρόπους θα αναπτύξουμε την παραγωγή, θα κάνουμε μια βιώσιμη, ανταγωνιστική οικονομία. Εκεί θα είχαμε πολλές διαφορετικές προτάσεις να εξετάσουμε, να βρούμε τις πιο προοδευτικές λύσεις, αυτές δηλαδή που θα αποφέρουν μεγαλύτερο όφελος για περισσότερους. Δεν συζητάμε αυτό. Συζητάμε πώς θα διατηρήσουμε το χρεοκοπημένο καθεστώς.
Ο δημόσιος διάλογος γίνεται παραπειστικός, συζητάμε οτιδήποτε άλλο εκτός από τη λύση του προβλήματος. Κάθε μέρα στην ημερησία διάταξη είναι μια ακόμα ιστορία παραπλάνησης και καθυστέρησης. Ήταν λάθος τα μνημόνια, υπήρχε τρόπος να μην μπούμε ειδικά εμείς σε μνημόνιο, ποιος είναι ο ένοχος, πώς κατασκοπικά μεθοδεύτηκε η υπαγωγή μας, πώς θα βρίσκαμε αλλού λεφτά με τρόπο μαγικό, θα μας δάνειζαν άλλοι, οι Ρώσοι, οι Κινέζοι, θα βρίσκαμε πετρέλαιο, θα μας δώσουν τις γερμανικές αποζημιώσεις, θα μας δώσουν ένα σχέδιο Μάρσαλ, κάτι θα γίνει τέλος πάντων ώστε να μη χρειαστεί να αλλάξουμε εμείς τίποτα. Θεωρίες συνωμοσίας, κουβέντες καφενείου, από τα τηλεοπτικά πάνελ των μεταμεσονύκτιων εκπομπών περνάνε στα πρωτοσέλιδα, αναπαράγονται στο διαδίκτυο, γίνονται συζητήσεις στη Βουλή, κραυγές και ψίθυροι, την άλλη βδομάδα ξεχνιούνται, σειρά έχει η επόμενη μαγική λύση, η επόμενη θεωρία συνωμοσίας. Θυματοποίηση, μιζεραμπιλισμός, άρνηση της πραγματικότητας, ναρκισσισμός. Κάτι συμβαίνει, κάτι γίνεται εναντίον μας, όλοι συνωμοτούν για το κακό μας, δεν μας αφήνουν στη βολή μας. Κοινωνία καθηλωμένη σε παιδισμό, πιστεύει ότι είναι το κέντρο του κόσμου.
Όχι μόνο τίποτα ψεκασμένοι αντιμνημονιακοί, αλλά όλοι, κόμματα, πολιτικοί αρχηγοί, δημοσιογράφοι, επαναλαμβάνουν κάθε μέρα το ίδιο στερεότυπο: Κάτι γίνεται εναντίον μας. Ποτέ τι κάνουμε λάθος εμείς. Γιατί όλες οι άλλες χώρες το κάνουν διαφορετικά. Λέει ο πρόεδρος της δημοκρατίας: Ζητείται από τον ελληνικό λαό να υλοποιήσει επώδυνα προαπαιτούμενα και υποχρεώσεις. Ζητάει κανείς τίποτα από τον ελληνικό λαό; Ό,τι θέλει κάνει. Συγνώμη δηλαδή για να καταλάβω, άμα σου πω, φίλε, δεν έχω χρήματα να σου δανείσω, αν δεν μπορείς να συντηρήσεις το αυτοκίνητό σου, πούλα το, σου ζητάω τίποτα; Ό,τι θέλεις κάνεις, σου ζητάω μόνο να μη μου ζητάς δανεικά. Κάθε μέρα στους τίτλους των εφημερίδων, στα στόματα των πολιτικών, υπάρχει η φράση, οι «επώδυνες θυσίες του ελληνικού λαού». Τι θυσίες ακριβώς κάνει ο ελληνικός λαός; Θυσίες θα έκανε αν του ζητούσαν να δίνει το 10% των εθνικών μας εσόδων για τα παιδάκια του Νίγηρα που πεινάνε. Για τις ανατολικές χώρες του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού που έχουν βγει από την περιπέτεια θεόφτωχες. Τώρα ποιες είναι οι θυσίες που μας ζητάνε; Να μη ζητάμε δανεικά;
Δεν κάνουμε θυσίες. Κάνουμε επιλογές. Εμείς θέλουμε να είμαστε έτσι. Την Κυριακή δημοσιεύτηκαν στην «Καθημερινή» τα δισεκατομμύρια που πρέπει να πληρώσει το κράτος γιατί κατέπεσαν οι εγγυήσεις των δανείων που έχουν πάρει κρατικές εταιρείες, οργανισμοί, δήμοι και δημοτικές επιχειρήσεις. Μόνο για τα δάνεια μίας κρατικής επιχείρησης, του ΟΣΕ, πρέπει να πληρώσουμε 2,3 δις. Όσο δηλαδή ένα «χαράτσι» της ΔΕΗ. Γιατί κανείς δεν λέει ότι το φετινό «χαράτσι» το πληρώνουμε για να εξοφλήσουμε τα χρέη του ΟΣΕ; Γιατί όλοι, μα όλοι, μιλάνε για τις «απαιτήσεις» των δανειστών, τις «επιταγές» της τρόικας, τη νεοφιλελεύθερη πολιτική της Μέρκελ και όλα αυτά τα ηρωικά τίποτα που στόχο έχουν να κρύβουν συνεχώς την πραγματικότητα; Θέλεις να έχεις κρατικές επιχειρήσεις που διοικούν τα κόμματα και οι συνδικαλιστές τους, θέλεις να μείνουν κρατικές όλες οι χρεοκοπημένες επιχειρήσεις του ’70 και του ’80 που κρατικοποίησε το πολιτικό σύστημα; Νομίζεις ότι το κράτος τον 21ο αιώνα πρέπει να είναι βιομήχανος αντί κοινωνικό κράτος; Να έχει μεταλλεία, διυλιστήρια, ορυχεία, χημικές βιομηχανίες, βιομηχανίες όπλων, τράπεζες, ξενοδοχεία, γιαούρτια, τσιγάρα, ζάχαρη, ασφάλειες, λιπάσματα; Πλήρωσέ τα. Κι αν είσαι ΣΥΡΙΖΑ που πιστεύεις ότι εκτός αυτών πρέπει να είναι κρατικές και οι υπόλοιπες τράπεζες, και φαρμακευτικές εταιρείες και ακτοπλοϊκές, πλήρωσε κι άλλο. Πιστεύεις ότι από τους χιλιάδες φορείς του Δημοσίου δεν είναι κανένας άχρηστος, πρέπει να διατηρηθούν όλοι; Πλήρωσέ το. Πιστεύεις ότι οι άνθρωποι πρέπει να βγαίνουν στη σύνταξη στα 50-55; Πλήρωσέ τους. Να απεργούν στο δημόσιο ένα εξάμηνο αμειβόμενοι; Πλήρωσε. Να μην αξιολογείται κανείς και να μην απομακρύνεται κανένας αργόμισθος; Πλήρωσέ τους. Δεν γίνεται να μη θες να αλλάξει τίποτα, όμως, και να θρηνείς γιατί η Ευρώπη «απαιτεί» θυσίες, δηλαδή γιατί δεν συνεχίζει να πληρώνει αγόγγυστα. Βεβαίως κάνει θυσίες ο ελληνικός λαός. Ο μισός. Για να περνάει ο άλλος μισός καλύτερα.
Πέντε χρόνια μνημονίου και εφτά ύφεσης, συνεχίζουμε να συζητάμε ακόμα τα ίδια πράγματα. Οι μεν «διαπραγματεύονται σκληρά» 7 μήνες με την τρόικα για να μοιράσουν το πρωτογενές πλεόνασμα στην πελατεία τους και οι δε σκίζουν τα μνημόνια και επαναφέρουν την Ελλάδα στο 2009. Και επειδή ο κόσμος έστω και ενστικτωδώς αντιλαμβάνεται ότι όλα αυτά είναι παιχνίδια εντός του ίδιου συστήματος, στις δημοσκοπήσεις παίρνουν από 20% και ο κανένας 23%. Είμαστε δηλαδή όπως παλιά, ενώ υποθετικά γίνεται ένας ανηλεής πόλεμος όπου οι μεν κατηγορούν τους δε για «τρομοκράτες» και οι άλλοι για «προσκυνημένους», το φιλοθεάμον κοινό, δύσπιστο, απαντάει «κανέναν».
Έτσι ερχόμαστε στο αγαπημένο θέμα της εποχής, στα νέα κόμματα και στην αναγκαιότητα να υπάρχει ένα κόμμα ανάμεσα στα «βόηθα Παναγιά μου να πάρουμε πίσω την πατρίδα μας» και στις «πολιτοφυλακές του Μαδούρο». Αλλά γιατί να υπάρχει κι άλλο ένα κόμμα; Για να καλύψει το κενό στην άμυνα; Άμα λέει κάτι περίπου από τα ίδια, δεν υπάρχει κανένα κενό, μια χαρά μάς φτάνουν όλοι αυτοί οι πατριώτες και φίλοι του λαού. Μόνο αν μια πολιτική δύναμη πει τις σκληρές αλήθειες θα είναι χρήσιμη. Νομίζω ότι η δυσκολία να δημιουργηθεί μια προοδευτική πολιτική κίνηση στην Ελλάδα οφείλεται ακριβώς σ’ αυτό: Ότι δεν παίρνει κανείς το κουράγιο να πει, φίλε, αν σε τσακίζουνε στους φόρους, αν πληρώνεις «χαράτσι» για το σπίτι σου, δεν είναι γιατί το θέλει ο Τόμσεν, αλλά για να πληρώνουμε τα ελλείμματα του ΟΣΕ και των υπολοίπων, για να διορίζεται πρόεδρος των ΕΛΠΕ ο Παπαθανασίου.
Έβαλα τελεία και βγήκα έξω. Στο περίπτερο μια εφημερίδα είχε τεράστιο τίτλο: «Συνταγή για 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας. Με προσλήψεις 11μηνης διάρκειας ανέργων στο Δημόσιο». Δεν υπάρχει σωτηρία…

Αθήνα, 13 / 3 / 2014

Το κείμενο έχει αναδημοσιευτεί από τον δικτυακό τόπο Athens Voice (edito473)

«Το ελληνικό ευρω-δίλημμα: Διαχείριση της αυταπάτης ή κόψιμο του γόρδιου δεσμού;»

Αλέκος Παπαδόπουλος (πρώην υπουργός)

Το συμφέρον της Ελλάδας είναι να παραμείνει στην Ευρωζώνη. Ταυτόχρονα, είναι πεποίθησή μου ότι το πρόγραμμα οικονομικής και λειτουργικής ανάταξης, που συγκρότησε και επέβαλε ο τριμερής Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος, σε συνδυασμό με την απουσία εθνικής αυτενέργειας, την οδηγεί, παρά τα κύματα εισαγόμενης και εδωδίμως καλλιεργούμενης εσχάτως αισιοδοξίας, σε “πλήρες τέλμα” εντός της επόμενης τριετίας. Παρά την σημερινή ρητορική του διεθνούς παράγοντα ότι η Ελλάδα δεν θα εκδιωχθεί από την Ευρωζώνη, εκτιμώ ότι αυτή τη στιγμή οι πιθανότητες να αχθεί μόνη της εκτός αυτής είναι πολύ μεγαλύτερες από την παραμονή της. Η συνεχιζόμενη εγγενής αδυναμία της να κατανοήσει το βάθος του προβλήματός της και να προσαρμοστεί στις σημερινές αλλά και στις μέλλουσες οικονομικές συνθήκες ανταγωνισμού που θα επικρατήσουν στην Ευρώπη και όχι μόνο θέτουν εξαρχής το όλο θέμα της παραμονής της στην Ευρωζώνη.
Το «τέλος» του μνημονίου;
Η συμφωνία του 2010, όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα, ανάμεσα στη χώρα μας και στο Τριμερές Σχήμα για την χρηματοπιστωτική διάσωσή της, καθώς και τα κάθε μορφής μέτρα που περιελάμβανε - και ανεξάρτητα από τις όψιμες θεωρίες και άλλοθι, που εν τω μεταξύ αναπτύχθηκαν, περί “λάθους υπολογισμού του δημοσιονομικού πολλαπλασιαστή” - ήταν απολύτως αναγκαία και επιβεβλημένη για τη διατήρησή της στο Ευρώ και την απαλλαγή της από παραμορφώσεις και δυσλειτουργίες, οι οποίες την οδήγησαν σε κατάσταση “χρεοστασίου”.
Παρά τα κάποια θετικά και εξυγιαντικά αποτελέσματα από την εφαρμογή αυτής της συμφωνίας (μνημόνιο), τα οποία δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς λογικός άνθρωπος, το πρόγραμμα αυτό, εκτός από τις ιδεοληψίες του και τα προβλήματα που δημιούργησε κυρίως στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, έπαυσε να οικοδομεί ουσιαστικές προϋποθέσεις δημιουργίας νέων διατηρήσιμων οικονομικών συνθηκών. Είναι πλέον ανεπαρκές, ατελές και εμβαλωματικό. Εξελίσσεται τελικά σαν λογιστικό μοντέλο πάνω σε μια αποξηραμένη παραγωγική βάση και σε μια καχεκτική οικονομία. Μια οικονομία που πριν την κατάρρευσή της ήταν απλώς “μεγενθυμένη” από δάνεια κεφάλαια και περιορισμένα “ανεπτυγμένη”, αφού την αποβιομηχανοποίηση του ’70 και του ’80 ακολούθησε η αποβιοτεχνοποίηση κυρίως των τελευταίων χρόνων της κρίσης. Ήταν ήδη, ούτως ή άλλως, μια μικρομεσαία οικονομία που επέζησε κυρίως χάριν της φοροδιαφυγής.
Η ενσκήψασα «αισιοδοξία» - Ζητήματα Εθνικής Αξιοπρέπειας
Που όμως οφείλεται παρ’ όλα αυτά η ξαφνική επέλαση του κλίματος δοξαστικής αισιοδοξίας, και μάλιστα όταν επικρατούν συνθήκες συνεχούς περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας και παρατεταμένου οικονομικού παγετώνα; Νομίζω καταρχάς ότι σε κάποιους προέκυψε η ανάγκη ενός ακόμα “ιαματικού ψεύδους”, το οποίο δεν αφορά στις υποθέσεις της χώρας, αλλά στις εφήμερες εντυπώσεις μιας αμήχανης και εξαντλημένης πλέον διαχείρισης της κρίσης. Αυτό όμως κάνει μια μεγαλύτερη ζημιά. Καλλιεργεί ψευδαισθήσεις και υπονομεύει την επίπονη, αλλά άκρως αναγκαία, διαδικασία που οδηγεί στην βαθειά κατανόηση του προβλήματος και της πραγματικής κατάστασης, ώστε να δημιουργηθούν ουσιαστικές προϋποθέσεις εξόδου από την κρίση.
Παιχνιδίζει ο οπτιμισμός με το αίσθημα του ατομικού κινδύνου και της ατομικής ελπίδας. Δεν αφήνει να αναπτυχθεί στην ελληνική κοινωνία η αίσθηση του συλλογικού κινδύνου, ώστε να ληφθούν στέρεες εθνικού χαρακτήρα αποφάσεις και όχι ν'αναπτυχθούν λογικές ατομικής αυτοπροστασίας από τις συνέπειες της κρίσης. Η ελπίδα και η αισιοδοξία δομούνται, δεν διακηρύσσονται.
 Όσοι λοιπόν επιμένουν να υποδύονται τους "αισιόδοξους", μοχλεύοντας επικοινωνιακά σε κάποια πράγματι θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από την εφαρμογή του μνημονίου, ή όσοι άλλοι θέλουν να πιστεύουν γενικώς στην τελική διάσωση της χώρας, οφείλουν να γνωρίζουν ότι η "αισιοδοξία" τους αυτή, αλλά και η "απαισιοδοξία", μπορεί να είναι μια σεβαστή ατομική τους επιλογή, αλλά στην πολιτική δεν έχει καμιά αξία ούτε σαν ατομικό γνώρισμα, ούτε σαν μεταφυσικό φαινόμενο πίστης, ούτε σαν ειδύλλιο.
Στην πολιτική υπάρχει μόνο η "δύσκολη αισιοδοξία" που οικοδομείται μόνο με σκληρή συλλογική προσπάθεια, με σχέδιο και θυσίες, με ρεαλισμό, ορθολογισμό και με κοινωνική δικαιοσύνη.
Στο επίπεδο της τρέχουσας πολιτικής είναι βέβαιο ότι η ιστορία θα αναγνωρίσει τις προσπάθειες της σημερινής κυβέρνησης να παραμείνει η χώρα στην Ευρωζώνη, εφαρμόζοντας αποφασιστικά τα επιβληθέντα οικονομικά και θεσμικά μέτρα του μνημονίου. Όπως επίσης πρέπει να της καταλογιστεί στα αρνητικά της το γεγονός ότι δεν ανέλαβε μέχρι σήμερα καμιά σημαντική πρωτοβουλία που να έχει τη δική της σφραγίδα σε κανένα σημαντικό πεδίο.
Για να αρχίσει η απομείωση του χρέους απαιτούνται πρωτογενή πλεονάσματα σταθερά τουλάχιστον για μία επταετία σε ποσοστό πάνω από 5% του ΑΕΠ καθώς και υψηλούς ρυθμούς πραγματικής ανάπτυξης. Είναι τουλάχιστον άκομψο και πρωτοφανές να προβάλλεται ως η νέα “Μεγάλη Ιδέα του Έθνους” η επίτευξη κάποιου ελάχιστου πρωτογενούς πλεονάσματος, με τους γνωστούς τρόπους, και μάλιστα για ένα τρίμηνο! Αυτό είναι μια ακόμη ένδειξη μειωμένων φιλοδοξιών και προσδοκιών.
Θα ήταν  χρήσιμο να υπενθυμίσω ότι την περίοδο 1994-1996, σε συνθήκες βαθειάς κρίσης χρέους και μηδενικής ανάπτυξης, χωρίς περικοπές μισθών, συντάξεων και κοινωνικών επιδομάτων, αλλά κυρίως με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, επετεύχθη για πρώτη φορά πρωτογενές πλεόνασμα 4,2%, 3% και 4% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Η επιτυχία αυτή δεν προβλήθηκε συνειδητά, ούτε η τότε κυβέρνηση πανηγύρισε, έχοντας επίγνωση ότι αυτό δεν ήταν «λεία» προς διανομή από τον τότε λαϊκισμό, αλλά προοριζόταν αποκλειστικά για τη μείωση και του τότε υπέρογκου χρέους. Τα πρωτογενή πλεονάσματα διατηρήθηκαν μέχρι το 2001.
Στη χώρα επίσης επικρατούν συγχύσεις από τη συνεχή αντιφατικότητα και την πολλαπλότητα των διαβρωτικών μηνυμάτων του παραπλανητικού λαϊκισμού. Αναπτύσσονται επικίνδυνες και ανεύθυνες απόψεις, όπως εκείνες των κομμάτων της αντιπολίτευσης, ότι η σωτηρία της χώρας "περνά" δήθεν μέσα από μία απλή κατάργηση του "αντιλαϊκού μνημονίου", κάτι που όμως θα μας οδηγούσε σε περαιτέρω ακραία επιδείνωση της σημερινής κατάστασης. Οι απόψεις αυτές είναι το ίδιο καταστροφικές και επικίνδυνες με εκείνες που καλλιεργούν στο λαό την "αισιόδοξη παραμυθία" ότι δήθεν η κρίση είναι πλέον πίσω μας και σύντομα θα επανέλθουμε στην “προ αυτής κατάσταση”. Αυτό είναι το νέο ψεύδος της περιόδου.
Είναι ταυτόχρονα επίσης αναξιοπρεπές για κάθε λαό να εναποθέτει μοιρολατρικά την τύχη των επόμενων γενεών του στα εκλογικά αποτελέσματα άλλων χωρών (πχ. Γαλλία, Γερμανία). Είναι εθνική δειλία και έλλειψη εθνικής ζωτικότητας να μην παράγει μια χώρα τα δικά της γεγονότα (πολιτικά, οικονομικά, θεσμικά, κλπ) και να αφήνεται στις διαθέσεις τρίτων που δυστυχώς πολλές φορές συνοδεύονται και από μη δημοσιοποιημένα προσβλητικά σχόλια του τύπου «άσε να τελειώσουν οι εκλογές και θα δούμε τι θα κάνουμε με δαύτους». Είναι επίσης εξίσου αναξιοπρεπές να πανηγυρίζουμε με τα πλαστά πιστοποιητικά που μας χορηγεί απλόχερα την περίοδο αυτή ο Διεθνής Παράγων περί δήθεν “βιωσιμότητας” της ελληνικής οικονομίας και του δημόσιου χρέους. Είναι προφανές ότι λόγω της άγνωστης ακόμη κατάληξης της ευρωπαϊκής κρίσης δεν επιθυμούν, εταίροι και μη, η Ελλάδα να λειτουργήσει αυτή την περίοδο ως η ανεξέλεγκτη “παράφρων μεταβλητή” του Ευρωσυστήματος.
Πολλές χώρες βρέθηκαν στην ανάγκη καταφυγής σε διεθνή αρωγή. Οι διαφορετικοί χειρισμοί ήταν ανάλογοι με την ποιότητα και την βαρύτητα των αποφάσεων των χωρών αυτών να διαπραγματευτούν σωστά, να εφαρμόσουν τις συμφωνίες αποτελεσματικά και να εξέλθουν σύντομα από την κρίση. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα δύο (2) χωρών, οι οποίες υπέγραψαν “μνημόνια”, αλλά πολύ σύντομα αποφάσισαν να κινηθούν και πέραν αυτών έως ότου διασφαλίσουν μια παραγωγική, ανταγωνιστική και διατηρήσιμη οικονομία. Ανασυγκρότησαν την οικονομία τους πάνω σε δικό τους σχέδιο οικονομικής, κοινωνικής και θεσμικής ανάπτυξης, που οι ίδιοι κατέστρωσαν και υπεράσπισαν ως κοινωνίες που τις διακρίνει η ζωτικότητα και η ευθύνη.
Οι αναδυόμενες πλέον ως σημαντικές οικονομικές υπερδυνάμεις της Βραζιλίας και της Τουρκίας αυτό τον δρόμο ακολούθησαν. Τα θαυμαστά αποτελέσματα που πέτυχαν οι χώρες αυτές μέσα σε λίγα χρόνια δεν ήταν έργο μόνο κάποιων πεφωτισμένων προσώπων. Προικισμένοι άνθρωποι προέκυψαν, αλλά δεν θα έφταναν από μόνοι τους, όπως πολλοί ίσως να πιστεύουν. Η ταχύτατη, στέρεη και διατηρήσιμη συνολική ανάπτυξη των χωρών αυτών, βεβαίως με τις ιδιαιτερότητές τους, είναι αποτέλεσμα της απελευθέρωσης μεγάλων κοινωνικών δυνάμεων. Δεν αρκέστηκαν οι κοινωνίες τους μόνο στις υπερσυντηρητικές και εν πολλοίς διαβρωμένες και βολεμένες ηγέτιδες τάξεις τους. Συνειδητοποίησαν και οι δύο λαοί ότι έχουν συλλογική ευθύνη στη διαμόρφωση του μέλλοντός τους και διαισθάνθηκαν ότι έχουν χρέος να υποστηρίξουν το αντικειμενικό συμφέρον της χώρας τους.
Οι «ηγέτιδες» τάξεις της χώρας μας
Κάθε κοινωνία συνήθως, σε περιόδους κρίσης, καθοδηγείται από ένα κυρίαρχο πνεύμα, που είναι η συνισταμένη της συλλογικής αντίληψης και του τρόπου με τον οποίο “κοιτάει τον εαυτό της” και χαράζει την προοπτική της. Στη χώρα μας έχει εγκατασταθεί το πνεύμα “του ακαταμάχητου λαϊκισμού”, που σε συνδυασμό με την καλλιέργεια του “ατομισμού” και ενός εγκαθιδρυμένου καταναλωτισμού, την έφερε, και δυστυχώς φοβάμαι ότι θα τη διατηρήσει για πολλά χρόνια ακόμη, σε καθεστώς “Διεθνούς Ζητείας”. Να εκλιπαρεί δηλαδή η χώρα νέες περικοπές χρέους, νέες παρατάσεις αποπληρωμής του καθώς και νέα δάνεια. Και όλα αυτά να προβάλλονται ως οι νέες μέλλουσες “επιτυχίες” της χώρας. Αλλοίμονο! Υπεύθυνες γι’ αυτό είναι όλες ανεξαιρέτως οι σημερινές ηγέτιδες τάξεις της χώρας και κατά σειρά ευθύνης:
(α) Η πολιτική ελίτ, από όπου προέρχομαι - και με τις δικές μου ευθύνες να με βαρύνουν - κυριαρχείται από το πνεύμα του βαθέως λαϊκισμού, το οποίο διαπερνά ολόκληρο το πολιτικό φάσμα. Γι’ αυτό ο πολιτικός αγώνας στην Ελλάδα διεξάγεται ανάμεσα στις διάφορες αποχρώσεις του λαϊκισμού και μάλιστα με αρκετή δόση οπορτουνισμού ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Δυστυχώς δεν διακρίνεις πλέον, όπως άλλοτε, πτυχές είτε πεφωτισμένης Αριστεράς (αυτή χάθηκε με το θάνατο του Γληνού), είτε πεφωτισμένης Δεξιάς, είτε του αστικού Κέντρου. Εξαιρέσεις υπήρχαν και υπάρχουν, αλλά ήταν και εξακολουθούν να είναι αποδυναμωμένες και ως εκ τούτου "αργούσες". Ο λαϊκισμός στη χώρα μας δεν λειτουργεί απλά και μόνο σαν δημαγωγικό εμπόριο ελπίδων προς τις ασθενέστερες τάξεις και τους «κυνηγούς» της εύκολης ευμάρειας. Δυστυχώς, κατέληξε με την πάροδο του χρόνου σε πολιτισμικό μόρφωμα που λειτουργεί σαν φιλοσοφία, νοοτροπία, αντίληψη ζωής, με συγκεκριμένες πρακτικές και συμπεριφορές, οι οποίες τελικά αποθεσμοποίησαν και διέλυσαν τη χώρα.
(β) Η οικονομική ελίτ, που συγκροτήθηκε μεταπολεμικά, πορεύτηκε αλληλοεξαρτώμενη με τις άλλες ηγέτιδες τάξεις και κυρίως με την πολιτική. Λειτούργησε χωρίς ανεπτυγμένη συνείδηση εθνικής ευθύνης, εκτός από κάποιες και εδώ εξαιρέσεις. Ιθύνουσα Εθνική Αστική Τάξη δεν θέλησαν να γίνουν ποτέ, υποδύθηκαν μόνο «ρόλους» που δεν πίστεψαν και παρέμειναν απλά ανώτερα εισοδηματικά στρώματα. Δεν ανέλαβαν ποτέ ευθύνες εγγύησης και πρωτοβουλίες υπεράσπισης της χώρας. Ανέχθηκαν, αν δεν υποδαύλισαν, τον λαϊκισμό για τα δικά τους συμφέροντα και συνέβαλαν αποφασιστικά στη θεσμική και οικονομική αποδυνάμωση της χώρας.
(γ) Η πνευματική ελίτ, έπαψε από καιρό να διαδραματίζει ρόλο πνευματικής καθοδήγησης. Δεν απέχει από την αλήθεια το γεγονός ότι η χώρα μας αντλεί ακόμη κυρίως από τα αποθέματα της πνευματικής παραγωγής που ανακόπηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’60. Η όαση, και εδώ, των ελάχιστων εξαιρέσεων δεν συνιστά συγκροτημένη καθοδηγούσα πνευματική τάξη. Το γεγονός αυτό εξηγεί μελαγχολικά γιατί η Ελληνική κοινωνία δεν ολοκληρώθηκε πολιτισμικά και εν τέλει γιατί δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και θεσμικά.
(δ) Η ακαδημαϊκή ελίτ, βαρύνεται για την κατάσταση στο χώρο της Παιδείας και ιδιαίτερα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεν λειτούργησαν ως πρωτοπορία και ασπίδα της Ελληνικής κοινωνίας.
(ε) Τα ίδια περίπου ισχύουν και για τις άλλες κοινωνικές ελίτ, όπως η Εκκλησία, με τον διαχρονικό εθνοφυλετισμό, ο συνδικαλισμός, με τον τυφλό διεκδικητισμό, τα media, με την υιοθέτηση επί σειράν ετών ακραίων συντεχνιακών διεκδικήσεων και με την υπερπροβολή καταναλωτικών προτύπων και πολιτισμικών υποπροϊόντων,  ο αγροτικός συνδικαλισμός, που καλλιέργησε για πολλά χρόνια την αντίληψη του αγρότη – εισοδηματία του Δημοσίου και της ΕΕ, κ.λ.π.
Το αποκορύφωμα του «θριάμβου» όλων αυτών των ελίτ της χώρας ήταν την περίοδο 2008-2010, κατά την οποία, αντί, ως όφειλαν, να συλλάβουν τα ηχηρά σήματα της επερχόμενης κατάρρευσης της χώρας, προκειμένου να απαιτήσουν να ληφθούν τα ελάχιστα αναγκαία τότε μέτρα, σε σχέση με τα σημερινά, για τη διάσωση της χώρας, επέδειξαν δόλια άγνοια, ιδιοτελή “τύφλωση και κώφευση”.
Αυτές είναι περίπου οι ηγέτιδες τάξεις που διαθέτει σήμερα η χώρα. Εξακολουθούν να είναι κυρίαρχες και να ορίζουν τις εξελίξεις. Αυτές καλούνται να διατηρήσουν τη χώρα εντός της Ευρωζώνης και ταυτόχρονα να προσελκύσουν επενδύσεις και να αναλάβουν πρωτοβουλίες με τις οποίες θα οικοδομηθεί μια νέα, βιώσιμη παραγωγική οικονομία και όχι μια οικονομία της υπερκατανάλωσης.
Η Ευθύνη και η Σωτηρία “εις ημάς αυτούς”
Μπορούν οι ηγέτιδες τάξεις της χώρας να σηκώσουν ένα τέτοιο βάρος; Μπορούν να μεταμορφωθούν σε οδηγούς της ελληνικής κοινωνίας, ώστε να παραμείνει η Ελλάδα στο κοινό νόμισμα και να υπηρετήσει το ένα και πραγματικό εθνικό συμφέρον;
Φοβάμαι ότι η μέχρι σήμερα εμπεδωμένη σ’ αυτές κυρίαρχη κουλτούρα δεν μπορεί να κρατήσει τη χώρα στην Ευρωζώνη. Πρόκειται για μια σκληρή διαπίστωση, αλλά για να διασφαλιστεί Εθνικά αξιοπρεπής συμμετοχή στην Ευρωζώνη απαιτείται να συναντηθούν και να δράσουν και άλλες Κοινωνικές και Πνευματικές Δυνάμεις. Υπάρχουν. Είναι ο κάθε πολίτης αυτής της χώρας που είναι απαλλαγμένος από ιδεολογήματα και είναι προικισμένος με τον ορθολογισμό των πραγμάτων και πιστεύει ότι η χώρα έχει συμφέρον να παραμείνει στην Ευρωζώνη. Δεν υποκύπτει στις "ψυχρές αφαιρέσεις" της πολιτικής, αλλά υιοθετεί το γνήσιο "συναισθηματικό κριτήριο" στις επιλογές του.
Είναι οι δυνάμεις που κατανοούν την ανάγκη να ληφθούν Αποφάσεις Εθνικών Διαστάσεων. Αποφάσεις μεγάλης υπέρβασης του σημερινού μνημονίου. Δυνάμεις ικανές να απαιτήσουν και να συμβάλουν στο να συγκροτηθεί ένα άλλο νέο, ρεαλιστικό, αυστηρά πειθαρχημένο, χρονοστοχευμένο, θαρραλέο και ριζοσπαστικό σχέδιο εξόδου από την κρίση με τη δημιουργία διατηρήσιμων προϋποθέσεων θεσμικής και οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Να ενσωματώνει βεβαίως όλες τις συμφωνίες που δεσμεύουν τη χώρα, αλλά και να προχωρά πέρα από αυτές. Να περιλαμβάνει καθολικές μεταρρυθμίσεις που θα εξαφανίσουν κάθε μορφή κοινωνικού και κρατικού συντεχνιασμού και κάθε κακόηθες παραθεσμικό μόρφωμα σε όλα τα πεδία, της Διοίκησης, της Οικονομίας, της Παιδείας, των Επενδύσεων, του Κοινωνικού Κράτους, των Συνταγματικών και Πολιτικών Θεσμών κ.λ.π.
Βασική επιδίωξη θα πρέπει να είναι η ριζική αναθέσμιση της χώρας που θα περιλαμβάνει 3 πυλώνες: α) το πολιτικό σύστημα β) το Κράτος γ) την οικονομία. Συγκεκριμένες και ριζοσπαστικές προτάσεις μου, από κοινού με άλλους, έχουν ήδη δημοσιευθεί πρόσφατα στον Τύπο και είναι ανηρτημένες σε αυτή την ιστοσελίδα. Στο χώρο δε ιδιαίτερα της οικονομίας, κύρια επιδίωξη θα είναι η δημιουργία σταθερών Δημοσιονομικών και Μακροοικονομικών Πεδίων, με την οικοδόμηση νέων μηχανισμών άσκησης και ελέγχου της δημοσιονομικής πολιτικής επί των δαπανών, με αποτελεσματική εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας σε διευρυμένη φορολογική βάση, όχι μόνο επί των ισχνών πλέον εισοδημάτων (αυτό δεν θα είναι απλώς ακραία αδικία, αλλά θα συνιστούσε και αντιοικονομική πολιτική) αλλά επί του συνόλου του ιδιωτικού πλούτου. Οι νέοι οικονομικοί θεσμοί θα κατατείνουν στην μετατροπή του παρασιτικού οικονομικού μοντέλου σε παραγωγικό, με την οργάνωση και κατεύθυνση των διαθέσιμων ανθρωπίνων και οικονομικών πόρων στη δημιουργία παραγωγικών μονάδων και υγιών θέσεων εργασίας.
Με το νέο αυτό πρόγραμμα θα προκύψουν και νέα επώδυνα μέτρα. Η κατάργηση π.χ. αθέμιτων προνομίων που ακόμα διατηρούνται θα προκαλούσε εμμέσως μειώσεις εισοδημάτων σε διάφορες κοινωνικές ομάδες.
Η Ελλάδα πρέπει πρώτα να κερδίσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό της, για να διεκδικήσει και την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών προκειμένου να στεριώσει μια νέα υγιή παραγωγική οικονομία. Το πνεύμα του υπερκαταναλωτισμού που κυριάρχησε στη χώρα παραμένει ακόμα και καλλιεργείται δυστυχώς και σήμερα σαν δήθεν “κεκτημένος” τρόπος ζωής και συμπεριφοράς σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού. Πρέπει σύντομα ν’ αντικατασταθεί από την αντίληψη του “λιτού βίου” ως αξιακής επιλογής. Διαφέρει εννοιολογικά και ουσιαστικά από την λιτότητα, που είναι ο κάθε φορά επιλεγόμενος “εχθρός” του δημαγωγικού λαϊκισμού και του πνεύματος του άκρατου καταναλωτισμού.
Αυτός, κατά την άποψή μου, είναι ο ρεαλιστικός δρόμος ευθύνης για την έξοδο της χώρας από την κρίση και την παραμονή της στο ευρώ. Όσο όμως και αν θεωρώ ότι αυτή είναι η μόνη ρεαλιστική πρόταση που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα, άλλο τόσο δεν φαίνεται ακόμη ρεαλιστικό να πιστεύει κανείς ότι οι σημερινές κατεστημένες ελίτ της χώρας, διαβρωμένες από αυταρέσκεια και αυτισμό, και με τα χαρακτηριστικά “ποιότητας” που περιγράφηκαν παραπάνω, θα αφυπνίζονταν ξαφνικά και θα συναινούσαν σε ένα αυτόχθον και ολιστικό πρόγραμμα οικονομικής, θεσμικής και λειτουργικής ανασυγκρότησης στη θέση του σημερινού μνημονίου, ώστε η χώρα να παραμείνει στο Ευρώ.
Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να συντρέξουν και να κινητοποιηθούν και άλλες υπαρκτές, αλλά σχολάζουσες κοινωνικές και πνευματικές δυνάμεις, προκειμένου να καταστεί η χώρα ικανή να προστατεύσει τα συμφέροντά της σε βάθος χρόνου.
Επίλογος ή εισαγωγή;
Η Ελλάδα ή θα αποφασίσει τώρα την οριστική διάσωσή της και την αξιοπρεπή παραμονή της στο ευρώ ή θα οδηγηθεί μέσα στην επόμενη τριετία έξω από αυτό. Ο χρόνος όμως που έχει στη διάθεσή της για να το αποφασίσει εξαντλείται. Η «Μεγάλη Απόφαση» πρέπει να ληφθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα, χωρίς βραδύτητα, πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη. Η χώρα δεν μπορεί να “σταφιδιάζει” άπραγη και επί ματαίω μέσα σε αδιέξοδες προοπτικές. Ούτε να “σαπίζει” από την ανημπόρια για εθνικές πρωτοβουλίες. Το δίλημμα είναι βαρύ, οι ευθύνες γιγάντιες και το κόψιμο του γόρδιου δεσμού της απραξίας απαιτεί να διατρέξουν την κοινωνία ισχυρές εσωτερικές δυνάμεις.
Η ιστορία θα είναι ανελέητη για όσους θα έχουν τελικά την ευθύνη της διολίσθησης της χώρας εκτός ευρώ. Θα είναι όμως περισσότερο ανελέητη με την ολιγωρία και την έλλειψη διορατικότητας εκείνων που θα  την οδηγήσουν σε μια καταστροφική άτακτη έξοδο από την Ευρωζώνη.
Αν «ο μη γένοιτο» η χώρα οδηγηθεί εκτός ευρώ, ελπίζω οι τότε εκπρόσωποί της να διαθέτουν τις πολιτικές ικανότητες να το αντιληφθούν τουλάχιστον έγκαιρα. Εκείνες τις στιγμές, με ενότητα και νηφαλιότητα, να επιδιώξουν μια λιγότερο καταστροφική λύση από εκείνη της άτακτης φυγής, αλλά όμως καταστροφική και αυτή, προς άρση κάθε παρεξήγησης: να υιοθετήσουν σχεδιασμένες πολιτικές νομισματικής μετάπτωσης. Αυτό, δε, σημαίνει κυρίως συνεννοημένες με τους εταίρους μορφές εγγυήσεων και διευκολύνσεων στο χρηματοπιστωτικό, στο συναλλαγματικό, στο δημοσιονομικό και στο λειτουργικό πεδίο.
Οι τεχνικές λεπτομέρειες υλοποίησης αυτής της μετάπτωσης δεν αφορούν αυτό το άρθρο. Η αγωνία αυτών των σκέψεων σχετίζεται μόνο με το πώς θα αποφύγουμε, αν μπορούμε, την κατάληξη αυτή. Και πιστεύω ότι με τις προϋποθέσεις που περιγράφω θα μπορούσε να αποφευχθεί το να γίνουμε το «ανάπηρο καθυστέρημα» της Ευρώπης.
Αλέκος Παπαδόπουλος
Αθήνα, 24 / 5 / 2013

Το κείμενο έχει αναδημοσιευτεί από τον δικτυακό τόπο Παραπολιτική. Hμερομηνία αναδημοσίευσης: 24/05/2013


Germany is in clover thanks to this crisis

by Stephen King
Published at 12:01AM, May 24 2012Low interest rates and booming property prices are down to southern pain, not hard work
The Greek general election on June 17 is, according to Alexis Tsipras and his anti-austerity Syriza party, a vote on whether or not Athens should continue with painful spending cuts and tax increases. Angela Merkel and her German colleagues have a rather different view.
To them, the election is a referendum on Greek membership of the euro. Should the Greeks reject the demands of their northern European creditors, Athens would have to head towards the door marked "euro exit". The remaining eurozone nations could then breathe a sigh of relief and return to business as usual.
Greece has become a convenient scapegoat. Yet to blame Greece alone for the eurozone's woes is absurd. Plenty of other nations have broken the fiscal rules. And there has been no shortage of sins of omission.
One of the biggest such sinners is Germany. Its politicians have yet to realise that its economic success - exports of BMWs, Miele dishwashers and swanky kitchen cabinets alongside seemingly robust domestic demand - has been fuelled in part by the crisis. By not acting sufficiently to stabilise the eurozone, Germany is contributing to the worsening crisis yet reaping serious short-term benefits along the way.
With more and more people fearing the euro's demise, they've taken their funds north. They're assuming that, in the event of a break-up, the German bit of the euro would appreciate against the southern bits. Unwittingly, however, they are contributing to a creeping geographical bank run. In 2007 it was Northern Rock. In 2012 it's southern crocks. Southern Europe's pain is Germany's gain.
German long-term interest rates have plunged to a ridiculously low 1.46 per cent, below the two "safe havens" of the US and the UK. This has spurred domestic credit growth, even as the rest of the eurozone has had to live with a credit crunch. And with easy credit, German property prices are rising, a phenomenon not seen in more than a generation.
Pre-euro, this capital flight would have led to rapid appreciation of the German mark, the investor's way of wiping the smile off the typical German exporter's face. The single currency, however, doesn't allow for such a sudden reduction in competitiveness. Today, capital flight is a virtually costless windfall gain for Germany.
To fix the eurozone's problems, Germany demands that southern Europeans put their financial houses in order, as if it has no responsibilities itself. The prescription is austerity, the financial equivalent of medieval leeching. Austerity is supposed to deliver smaller budget deficits, lower government debt and, through cuts in prices and wages, a big improvement in competitiveness. Price and wage cuts, however, make it more difficult for debtors to repay their creditors, increasing the risk of default. And the solution to this? More austerity . . .
Austerity is not the answer. As investors lose faith in the eurozone's future, the capital flight simply intensifies. This must be reversed. And that means Germany will have to accept its share of the burden, whether it likes it or not. Either the euro stays intact, in which case German interest rates will have to end up a lot higher than they are now, or the euro falls apart, leading to a huge appreciation of the German currency and a significant loss of competitiveness. Whatever the outcome, Germany will ultimately be confronted with a bill.
Successful monetary unions are, in one form or another, successful fiscal unions too - which means national sovereignty is sacrificed for the greater good. Eurozone nations don't have to go as far as full union but they could go further in the direction of pooled sovereignty. They could agree on issuing common eurozone bonds, reducing borrowing costs for countries in the periphery while, rightly, increasing German borrowing costs.
Berlin objects on grounds of moral hazard, worrying that fiscal discipline would then head straight out of the window. But, if the euro is to survive, Germany will have to stop pretending that its success is solely the result of good domestic management and hard work. It isn't. Germany has lucked out as a result of the crisis. Berlin must share its good fortune with its eurozone partners, unequivocally and without moral judgment.
The alternative is to head back to economic conditions last seen before the industrial revolution. Then countries got richer only at the expense of others. War, colonisation and slavery were all neat ways of expropriating wealth from other parts of the world. None of that is now taking place in the eurozone, thank goodness, but capital flight is delivering a similar outcome. Countries in southern Europe will find themselves for ever shut off from global capital while Germany is up to its eyeballs in the stuff.
This is unsustainable. Germany must declare whether it is prepared to make the necessary sacrifices to save the euro. Otherwise, when the history is written, Germany's sins of omission will surely be seen as one of the key reasons for the euro's eventual collapse.
Το κείμενο έχει δημοσιευτει στo The Times. Hμερομηνία δημοσίευσης: 24/05/2012
Stephen King is HSBC's group chief economist

του Μίμη Ανδρουλάκη*

"Το σύμπλεγμα Ύβρις - Νέμεσις, η αμείλικτη μηχανή της ελληνικής τραγωδίας θα συνεχίσει οριζόντια το έργο της και θα πλήξει διαδοχικά μετά το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ και τους λοιπούς αναδυόμενους, μέσα στη σύγχυση και τον πανικό, πρωταγωνιστές. Στην Ύβρι περιλαμβάνονται η αμετροέπεια, η αλαζονεία, η αφροσύνη, η άγνοια, η μη συναίσθηση των ορίων, η τυφλότητα και αυτών που σπαταλούν άσκοπα ή επικίνδυνα την ψήφο διαμαρτυρίας του ελληνικού λαού. Στην Ύβρι εμπεριέχεται και η δράση του Νόμου των Ακούσιων Συνεπειών, άλλο ίσως θες άλλο σου προκύπτει. Προκαλείς ακούσια ένα καταστροφικό αδιέξοδο και χρεώνεσαι την τελική πράξη της χρεωκοπίας και της ολέθριας εξόδου από την Ευρωζώνη."


Το κείμενο έχει δημοσιευτει στη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ. Hμερομηνία δημοσίευσης: 09/05/2012
* Ο κ. Ανδρουλάκης είναι συγγραφέας και πολιτικός. Εκλέγεται βουλευτής με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. στην β' περιφέρεια Αθήνας. Ασχολήθηκε με την οικονομική ανάλυση - πρόγνωση στον ιδιωτικό τομέα. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ. Δημιούργησε ραδιοφωνικές εκπομπές στον Flash 96,0 σε δύο περιόδους και στον Alpha 98,9. Έγραψε θεατρικά έργα και άλλα αφηγήματα για το ραδιόφωνο καθώς και ιστορικά αφιερώματα για τα μεγάλα ρεύματα της παγκόσμιας μουσικής.
http://www.naftemporiki.gr/elections/story?id=2175783
 

Η καθοδική δημοκρατία
του Brady Kiesling*

"Το να εκφράζει άποψη κάποιος για τις εκλογές σε μια χώρα της οποίας δεν είναι πολίτης, αποτελεί αγένεια. Το γεγονός ότι υπήρξα κακός διπλωμάτης και η απόφασή μου να εκφράσω τις «αντικειμενικές» μου εκτιμήσεις για το τι πρέπει να συμβεί θα με κάνει, όμως, να παραβιάσω τον κανόνα αυτό.

Λέω στους Ελληνες φίλους μου -αν μου έμεινε και κανείς- να ψηφίσουν τον Στέφανο Μάνο και τη Δράση. Είναι αλήθεια ότι δεν υπόσχεται διορισμούς στο Λιμενικό, ούτε και σβήσιμο κλήσεων. Είναι όμως ρεαλιστής και αρκούντως ειλικρινής. Οσοι πολιτικοί λένε ότι είναι πιο «άφιλοι» από αυτόν, ψεύδονται. Αν η Δράση αποκτήσει 25 έδρες στη Βουλή, η παρουσία της εκεί θα αποτελεί την καλύτερη ελπίδα για τη μικρή, φτωχή και όμορφη χώρα με τα άριστα μυαλά να αποφύγει τον πολιτικό θάνατο."


Το κείμενο έχει δημοσιευτει στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και στο www.drassi.gr Hμερομηνία δημοσίευσης: 16/04/2012
* Ο κ. Brady Kiesling υπήρξε διπλωμάτης στην πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα, από όπου παραιτήθηκε λόγω των διαφωνιών του με τον πόλεμο στο Ιράκ.
http://www.drassi.gr/index.php?id=2180&title=Η καθοδική δημοκρατία


H ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
των Τάκη Αθανασόπουλου και Νικολάου Γ. Τραυλού*

"Η λύση πρέπει να λάβει υπόψη της τόσο την πραγματική πηγή του προβλήματος των τραπεζών όσο και την ανάγκη αποτελεσματικής οργάνωσης του τραπεζικού συστήματος στη μετά την κρίση εποχή, αφού επιτραπεί στις δυνάμεις της αγοράς να αντικατοπτρίσουν τις επιδράσεις της ανακεφαλαιοποίησης και αφού διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον. Αναφορικά με την πηγή του προβλήματος, πρέπει να κατανοηθεί από όλους μας πως ο τραπεζικός κλάδος της χώρας μας, παρά τις όποιες «ελληνικές» αδυναμίες του, σε αντίθεση με τους αντίστοιχους των ΗΠΑ και αρκετών ευρωπαϊκών κρατών, δεν είναι ο θύτης, δηλαδή αυτός που δημιούργησε την κρίση, αλλά το θύμα της. Το πρόβλημα των τραπεζών, προήλθε κυρίως από την απομείωση των κρατικών ομολόγων και δευτερευόντως από την απαξίωση των επιχειρηματικών δανείων. Η χώρα μας είναι μοναδική στο ότι εισήλθε στη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 με ένα ισχυρό τραπεζικό κλάδο, αλλά στη συνέχεια η ίδια τον οδήγησε σε σχεδόν ολοκληρωτική κατάρρευση υπό το βάρος και τις συνέπειες της αλόγιστης πολιτικής δημοσίου χρέους.
Γι’ αυτό, προτείνεται ως πιο ενδεδειγμένη λύση η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών να γίνει με προνομιούχες μετοχές περιορισμένων δικαιωμάτων και με δικαίωμα εξαγοράς τους, από τους αρχικούς (παλαιούς) μετόχους των σημερινών κοινών μετοχών στο διάστημα των επομένων πέντε ετών. Εναλλακτικά, η ανακεφαλαιοποίηση μπορεί να γίνει και με άλλα εργαλεία όπως, για παράδειγμα, με έκδοση μετατρέψιμων (σε προνομιούχες μετοχές) τραπεζικών ομολόγων."

Το απόσπασμα είναι από την ενότητα MONIMEΣ ΣTHΛEΣ της εφημερίδας Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Hμερομηνία δημοσίευσης: 29/03/2012
* Ο κ. Τ. Αθανασόπουλος είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς και αντιπρόεδρος του ΙΟΒΕ. Ο κ. Νik. Τραυλός είναι καθηγητής – κάτοχος της Εδρας Χρηματοοικονομικής «Καίτη Κυριακοπούλου» και Dean, ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_29/03/2012_477240


Ενωτική λύση για αποτροπή του χάους
του Ανδρέα Ανδριανόπουλου*

"Η Δημοκρατική Συμμαχία, η Δράση, καθώς και οι διάφορες άλλες μικρότερες ομάδες (Δημιουργία Ξανά, Φιλελεύθερη Συμμαχία, ομάδες ανεξάρτητων πολιτών κ.ά.) συνθέτουν ένα μωσαϊκό απόψεων και ενδιαφερουσών πρωτοποριακών προτάσεων, δίχως όμως κάποιο συνεκτικό κρίκο που να τους φέρνει οργανικά κοντά και χωρίς να καταγράφεται πουθενά μια σαφής διαφοροποίησή τους από τη φορομπηχτική κυβέρνηση Παπαδήμου."

Το απόσπασμα είναι από την ενότητα MONIMEΣ ΣTHΛEΣ της εφημερίδας Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Hμερομηνία δημοσίευσης: 30/03/2012
* Ο κ. Ανδρέας Ανδριανόπουλος (www.andrianopoulos.gr) είναι πρώην υπουργός.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/news/columns_2KathiLev&xml/&aspKath/columns&fdate=30/03/2012


Το κόστος και τα οφέλη της παραμονής στο ευρώ
της Μιράντας Ξαφά *

"Η επιστροφή σε μια υποτιμημένη δραχμή θα δημιουργούσε χάος χωρίς τελικό όφελος. Θα οδηγούσε την Ελλάδα σε άμεση χρεοκοπία, εφόσον το χρέος είναι σε ευρώ και όχι σε δραχμές, χωρίς να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα, που παρεμποδίζεται κυρίως από τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην οικονομία, τη γραφειοκρατία και την πολυνομία."

Το απόσπασμα είναι από άρθρο της Μιράντας Ξαφά όπως δημοσιεύτηκε στην ενότητα ΑΠΟΨΕΙΣ στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Hμερομηνία δημοσίευσης: 24/03/2012
* Σύμβουλος επενδύσεων στην IJ Partners, πρώην οικονομολόγος στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_2_24/03/2012_476865

No comments:

Post a Comment

You can post your feedback or comment. Please remember to be polite and brief.